Zagroda Edukacyjna

Nasza Zagroda Edukacyjna to miejsce stworzone dla dzieci: mogą tu odpocząć na łonie natury i czynnie poznać dawne tradycje gospodarskie.

Przy urządzaniu zagrody postawiliśmy przede wszystkim na polską tradycję, ozdabiając nasze otoczenie rodzimymi gatunkami drzew, krzewów i kwiatów.

Mamy kadrę z doskonałym przygotowaniem rolniczym, turystycznym, pedagogicznym i psychologicznym. Staramy się w ciekawy sposób przybliżyć dzieciom polska wieś, jej tradycje i życie zgodne z rytmem natury. Zwracamy szczególną uwagę na dziedzictwo i walory historyczno-krajobrazowe Beskidu Wyspowego. Chcemy ocalić od zapomnienia stare urządzenia służące do obróbki zboża, dlatego stworzyliśmy przydomowy skansen żaren, młynków, wialni, szafarni i sąsieków.
 

Oferta przygotowanych przez nas zajęć skierowana jest przede wszystkim do dzieci młodszych, tj. przedszkoli i klas od 1-3. W oparciu o tradycje gospodarstwa i wykorzystując jego piękne położenie i plony (łąki, pola, sady, las, potok, „paryje”, produkt regionalny „Suska Sechlońska”), opracowaliśmy 5 programów podstawowych, które mogą być uzupełnione o dodatkowe atrakcje:


- „Polską miedzą wędrowała, SUSKĄ SECHLOŃSKĄ została."

-„ Jak zostać sadownikiem?”
-„ Tajemnice lasu. Skąd płynie woda w potoku?”
-„ Chleb, mąka ... A skąd one?”
-„ W koziej zagrodzie.” 
 

Programy edukacyjne:

PROGRAM I. „Polską miedzą wędrowała, SUSKĄ SECHLOŃSKĄ została.”
Czas trwania zajęć: ok 3 godz.

 

1. Przywitanie grupy. Przedstawienie gospodarzy i krótka opowieść o gospodarstwie (15 min.)
 

2. Co to jest produkt regionalny i CHOG (15 min.)
 

3. Historia „suski sechlońskiej”. Pochodzenie nazwy, skąd wzięła się śliwka węgierka na terenach Beskidu Wyspowego (30 min.)
 

4. Opis procesu wytwarzania (1 godz.)

  • śliwka na drzewie owocowym – wycieczka do sadu śliwkowego;
  • przetworzenie śliwki świeżej w suszoną – wizyta w suszarni.

5. Śliwkowe specjały: co można zrobić ze śliwki? (prezentacja i degustacja, 30 min.)

6. „Pestkowe obrazy” (prace artystyczne). Podsumowanie (30 min).


PROGRAM II. „Jak zostać sadownikiem?”
Czas trwania zajęć: ok 3 godz.

 

1. Przywitanie grupy. Przedstawienie gospodarzy i krótka opowieść o gospodarstwie (15 min.)

 

2. Od kwiatu do owocu. Etapy powstawania owocu (15 min.)
 

3. Rodzaje drzew owocowych, sposoby rozmnażania, szczepienie drzewek, narzędzia sadownika (30 min.)
 

4. Wycieczka do sadu (1 godz.)
 

5. Po co nam jest potrzebna norma i kiedy ją stosujemy (15 min.)
 

6. Degustacja produktów z przetworzonych owoców (dżemy, soki, 30 min.)
 

7. Podsumowanie – wręczanie dyplomów początkującego sadownika (15 min.)

 


PROGRAM III. „Tajemnice lasu. Skąd płynie ta woda w potoku?”
Czas trwania zajęć: ok 2.5 godz.


1. Przywitanie grupy. Przedstawienie gospodarzy i krótka opowieść o gospodarstwie (15 min.)

 

2. Omówienie na tablicach poglądowych pojęcia "środowisko" i relacji środowisko - człowiek. Drzewa leśne. Znaczenie wody w życiu codziennym (15 min.)
 

3. Wycieczka leśną ścieżyną do źródła potoku; (skąd płynie woda?) (1,5 godz.)
  

4. Paryja - cud natury
 

5. Leśne skarby (żołędzie i szyszki)


6. „Leśna wyklejanka”. Podsumowanie (30 min.)


PROGRAM IV. "Chleb, mąka... A skąd one?”
Czas trwania zajęć : ok 2.45 godz.


1. Przywitanie grupy. Przedstawienie gospodarzy i krótka opowieść o gospodarstwie (15 min.)

 

2.  Rodzaje zbóż. Co z nich wytwarzamy, dla kogo są pożywieniem (30 min.)
 

3.  Od łanu zboża do bochenka chleba (1 godz.)

  • Koszenie - sierpy, kosy; 
  • Czyszczenie zboża - młocarnie, wialnie;
  • Mielenie – żarna, sita i przetaki.

 

4. To nie czary mary, tylko mąka, płatki i krupy (30 min.)


5. Spacer wśród zbóż (30 min.)


6. Jak upiec ciasteczka zbożowe. Podsumowanie (30 min.)

 

PROGRAM V. „W koziej zagrodzie”.
Czas trwania zajęć : ok 3 godz.


   1. Przywitanie grupy. Przedstawienie gospodarzy i krótka opowieść o gospodarstwie (15 min.)

 

   2.  Opowieść o tym, jak ludzie udomowili zwierzęta (15 min.)
 

   3.  Skąd biorą się mleko i jajka? (30 min.)
 

   4. Warsztaty wywarzania sera (30 min.)
 

   5. Skąd bierze się masło? (15 min.)
 

   6. W stodole i w stajni (30 min.)
 

   7. Degustacja sera (15 min.)
 

   8. Zajęcia plastyczne. Podsumowanie (30 min.)